Jesteśmy położeni niemal w centrum Polski, we wschodniej części województwa wielkopolskiego. Przez miasto przebiegają 3 ważne szlaki komunikacyjne:
- Droga krajowa nr 72 - trasa ta łączy Konin z Rawą Mazowiecką.
- Droga krajowa nr 83 - prowadząca do Sieradza w Województwie Łódzkim
- Droga wojewódzka nr 470 - łącząca Kościelec z Kaliszem
Dodatkowo w niedalekiej odległości od miasta znajduje się wjazd na:
- Drogę krajową nr 25 (26 km)
- Drogę krajową nr 12 (40 km)
- Autostradę A2 / trasę europejską E30 (16 km) - jest to ważny szlak tranzytowy z irlandzkiego portu Cork, przez Utrecht, Berlin, Warszawę, Moskwę do Omska w Rosji – dostęp do autostrady zapewniają węzły: Koło (16 km) i Konin Wschód (24 km)
W pobliżu miasta znajduje się międzynarodowa magistrala kolejowa E20, CE20 z Berlina przez Poznań, Warszawę do Moskwy. Najbliższe stacje kolejowe znajdują się w miejscowościach: Koło (25km) oraz Konin (34km).
Miasto znajduje się w niewielkiej odległości od wielu dużych ośrodków przemysłowych i miejskich – w promieniu zaledwie 200 km znajdują się m.in. Poznań, Łódź, Gniezno, Bydgoszcz, Wrocław, Warszawa, Konin czy Kalisz.
Dodatkowo jesteśmy położeni w dobrze rozwiniętym ekonomicznie województwie wielkopolskim.
Stabilna polityka podatkowa oraz szereg udogodnień w zakresie projektowania i prowadzenia procesów inwestycyjnych, przychylny klimat i przestrzeń do rozwoju stwarza przede wszystkim uchwalony i przejrzysty plan zagospodarowania przestrzennego.
Planem zagospodarowania przestrzennego objęta jest w całości Turecka Strefa Inwestycyjna.
Miasto Turek posiada bardzo dobrze rozwiniętą infrastrukturę techniczną. Całe miasto pokryte jest siecią wodociągową, kanalizacyjną i elektryczną. Posiadamy również dostęp do infrastruktury światłowodowej. Na rozwój infrastruktury technicznej niewątpliwie mają wpływ programy finansowane ze środków unijnych. Powiat turecki realizował m.in. projekt w ramach WRPO 2007–2013 dotyczący rozwoju infrastruktury technicznej – „Kompleksowe uzbrojenie terenów Tureckiej Strefy Inwestycyjnej”, którego beneficjentem było Miasto Turek. Projekt ten umożliwił kompleksowe przygotowanie Tureckiej Strefy Inwestycyjnej pod kątem infrastruktury technicznej. W strefie znajdują się przyłącza wodociągowe, kanalizacyjne, gazowe, energetyczne i telekomunikacyjne. Do strefy prowadzą również dobrze przygotowane drogi dojazdowe.
Atutem miasta są zasoby ludzkie. W mieście żyje ponad 26 tys osób. Większość (57,3%) mieszkańców miasta jest w wieku produkcyjnym. Prawie co piąty mieszkaniec (16,2%) jest natomiast w wieku przedprodukcyjnym.
Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w Turku utrzymuje się na niecałych 73% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w Polsce, co powoduje, że koszt pracownika jest tutaj mniejszy niż w wielu większych ośrodkach miejskich.
Bezrobocie w mieście utrzymuje się na poziomie około 3,7%. Taki stopień bezrobocia oznacza z jednej strony, że nie stanowi on dużego obciążenia dla budżetu miasta, ale jednocześnie jest on wskazaniem, że na naszym terenie wciąż znajdują się osoby poszukujące nowego miejsca pracy.
Na terenie miasta znajdują się 2 technika oraz 1 szkołę branżową, przygotowujące specjalistów m.in. w obszarach:
- Informatyka, elektryka i elektronika
- Logistyka i spedycja
- Ekonomii i handlu
- Mechaniki i mechatroniki
Jesteśmy przygotowani, by pomóc naszym inwestorom przy załatwianiu formalności prawno-administracyjnych związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji. Możemy również wesprzeć Państwa przy wyborze odpowiedniej lokalizacji pod inwestycje zgodnie z Państwa wymaganiami.
W ramach Urzędu Miejskiego w Turku funkcjonuje Centrum Obsługi Inwestora, które w sposób kompleksowy zajmuje się kontaktem z potencjalnymi oraz bieżącymi inwestorami.
Miasto Turek dysponuje kompleksowo uzbrojonymi terenami inwestycyjnymi. Turecka Strefa Inwestycyjna /TSI/ to 196 ha gruntów przeznaczonych pod aktywizację gospodarczą. Strefa powstała w 2003 roku jako wspólna inicjatywa miasta, powiatu i grupy przedsiębiorstw prywatnych. Celem porozumienia były wspólne działania skierowane na wzrost inwestycji i nowe działania gospodarcze.
TSI swoim zasięgiem obejmuje tereny położone we wschodniej części miasta. Granice strefy wyznaczają:
- od wschodu ulice: Górnicza i Przemysłowa,
- od południa ulica Uniejowska (drogą krajową nr 72 Konin-Łódź-Rawa Mazowiecka),
- od zachodu Aleja NSZZ Solidarność
- od północy Aleja Jana Pawła II (droga wojewódzka nr 470 Kalisz-Koło)
Do wyróżniających się przedsiębiorstw, którzy działają na terenie naszej strefy inwestycyjnej należy m.in.: MP Production Sp. z o.o., który stanowi część Messer Group. Jest to największa na świecie prywatna, rodzinna firma produkującą gazy techniczne, głównie na rynki Europy, Azji i obu Ameryk.
Miranda Sp. z o.o. jest producentem wysokiej jakości tkanin oraz dzianin, a także gotowych produktów tekstylnych o unikalnych walorach użytkowych. Jako nieliczni w Europie dysponują oni pełnym cyklem produkcyjnym, zlokalizowanym w jednym miejscu, opartym o stale modernizowany, nowoczesny park maszynowy. Miranda Jest jednym z wiodących europejskich liderów w produkcji tkanin i dzianin, dla różnych branż oraz sektorów przemysłu. Produkty firmy są eksportowane do ponad 30 krajów z całego świata.
Stoltur s.j. to lokalna firma, która już od 121 lat kontynuuje produkcję trumien. Jest ona wiodącą firmą produkcji trumien w Polsce. Eksportuje swoje wyroby na rynki Unii Europejskiej. Wykonuje trumny z różnych gatunków litego drewna, które odpowiadają dobrej rzemieślniczej jakości. Używa przy tym nieszkodliwych dla środowiska farb, lakierów i klejów.
Na terenie naszej strefy inwestycyjnej znajduje się również jeden z czterech ośrodków firmy GETEC Polska sp. z o.o. Firma dostarcza energię cieplną ekonomicznie i w poszanowaniu środowiska naturalnego. Oferuje nowoczesne i sprawdzone rozwiązania do wytwarzania i zarządzania energią. Proponowane przez GETEC nowe modele biznesowe odpowiadają założeniom gospodarki obiegu zamkniętego i przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju.
Na terenie miasta działają też inni znaczący przedsiębiorcy, którzy nie są zlokalizowani na terenie wspomnianej wcześniej strefy inwestycyjnej.
Jedną z tych firm jest Mleczarnia „Turek” Sp. z o.o., która należy do międzynarodowej Grupy SAVENCIA – jednego z największych producentów i dystrybutorów serów na świecie, obecnej w ponad 120 krajach. W Polsce Mleczarnia „Turek” Sp. z o.o. jest cenionym producentem i dystrybutorem marek: NaTurek, Tartare, Chavroux i Le Rustique. Historia firmy ma już prawie 100 lat, pierwsza spółdzielnia producentów w Turku powstała w 1925 roku! Firma w dużej mierze bazuje na naszym lokalnym potencjale. Przykładowo mleko do produkcji serów pleśniowych dostarczane jest z ponad 600 gospodarstw oddalonych od mleczarni o nie więcej niż 50 km. Dzięki temu mleko używane do produkcji jest świeże i zawsze najwyższej jakości.
Kolejnym znaczącym przedsiębiorcą jest Flokk sp. z o.o. Jest to „dom marek” oferujący szeroką gamę krzeseł i foteli, stołów oraz akcesoriów do przestrzeni biurowych. Flokk w swoich produktach łączy dziedzictwo i wiedzę dziewięciu różnych marek, z których każda ma własną historię do opowiedzenia, ale łączy je wspólny cel tworzenia innowacyjnych produktów z silnym naciskiem na zdrowie i dobre samopoczucie użytkowników oraz otaczającej ich społeczności. Showroomy Flokk można już znaleźć na czterech różnych kontynentach, a globalna sieć dystrybucji liczy już 80 krajów.
Na naszej witrynie wykorzystujemy następujące pliki cookies:
a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu;
b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu;
c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu;
d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez użytkownika ustawień i personalizację interfejsu użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
Pliki cookies zbierają dane jak: numer IP i nazwa miejscowości oraz usługodawcy internetowego do niego przypisanego, rodzaj urządzenia i rozdzielczość jego ekranu, rodzaj i wersja przeglądarki internetowej, rodzaj i wersja systemu operacyjnego, czas spędzony na stronie, rodzaj i kolejność przeglądanych podstron serwisu.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne - czym są?
Instytucjonalizacja Kolsko-Tureckiego Obszaru Funkcjonalnego
Strategia ZIT dla Kolsko-Tureckiego Obszaru Funkcjonalnego
Aktualności dot. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych
Miasto Turek | Gmina Turek | Miasto Koło | Gmina Koło | Gmina Brudzew | Gmina Kościelec |
W czerwcu 2022r. przedstawiciele władz wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego z obszaru Partnerstwa w osobach:
- Romuald Antosik – Burmistrz Miasta Turek
- Krzysztof Witkowski – Burmistrz Miasta Koła
- Karol Mikołajczyk – Wójt Gminy Turek
- Mariusz Rybczyński – Wójt Gminy Koło,
- Dariusz Ostrowski – Wójt Gminy Kościelec
- Cezary Krasowski –Wójt Gminy Brudzew
podjęli decyzję o formie instytucjonalizacji optymalnej z punktu widzenia rozwoju Kolsko-Tureckiego Obszaru Funkcjonalnego. Uzgodniono i przyjęto jednomyślnie, iż dalsze prace będą prowadzone w kierunku utworzenia Związku Międzygminnego wszystkich JST wchodzących w skład Partnerstwa.
Z powodu z długotrwałego procesu ustanowienia Związku Międzygminnego jako formy prawnej instytucjonalizacji Partnerstwa, włodarze poszczególnych Gmin w dniu 18 maja 2023 r. wspólnie podjęli decyzję o zmianie formy instytucjonalizacji partnerstwa na Porozumienie Międzygminne. W tym celu każda gmina zobligowana była do podjęcia uchwały ws. zgody na zawarcie porozumienia miedzygminnego dotyczącego powołania Związku ZIT.
Dnia 18 lipca 2023 r. zawarte zostało porozumienie międzygminne o podjęciu współpracy w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT).
Stronami Porozumienia zostali: Gmina Miejska Turek, Gmina Miejska Koło, Gmina Turek, Gmina Koło, Gmina Brudzew, Gmina Kościelec.
Strony Porozumienia, podpisując dokument, powołały Związek ZIT, którego podstawowym zadaniem jest kreowanie polityki rozwoju na obszarze ZIT poprzez opracowanie Strategii ZIT i koordynację wdrażania Strategii ZIT.
Porozumienie określa zasady współpracy Stron Porozumienia przy programowaniu, wdrażaniu, koordynacji, finansowania, ewaluacji oraz rozliczaniu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych OF Miast Koła i Turku w perspektywie finansowej 2021-2027.
Celem współpracy jest realizacja wspólnych zintegrowanych przedsięwzięć rozwojowych, w tym z udziałem środków finansowych Programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 oraz innych programów zagranicznych i krajowych. Na finansowanie realizacji zintegrowanych przedsięwzięć rozwojowych dla OF Koła i Turku przeznaczona została koperta finansowa w ramach środków Programu FEW 2021+.
Strony Porozumienia powierzyły Gminie Miejskiej Turek rolę Lidera ZIT OF Koła i Turku.
Postanowiono zgodnie, że Lider reprezentuje wszystkie Strony w procesie programowania, negocjacji i przygotowania dokumentów strategicznych oraz wszelkich innych dokumentów niezbędnych do realizacji instrumentu ZIT wymaganych w ramach perspektywy finansowej 2021-2027.
Dokumenty do pobrania:
Uchwały wszystkich partnerów ws. wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego dotyczącego powołania Związku ZIT, mającego na celu współpracę jednostek Samorządu terytorialnego Obszaru Funkcjonalnego Miast Koła i Turku.
MIASTO TUREK:
https://bip.miastoturek.pl/artykul/uchwala-nr-lxvi-411-23-rady-miejskiej-turku-z-dnia-30-maja-2023-r
MIASTO KOŁO:
GMINA TUREK:
GMINA KOŁO: Uchwała_Rady_Gminy_w_Kole_LIII.357.2023.pdf
GMINA KOŚCIELEC:
GMINA BRUDZEW:
Porozumienie międzygminne z dnia 18 lipca 2023 r. o podjęciu współpracy w ramach Związku Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT), mającego na celu współpracę jednostek samorządu terytorialnego Obszaru Funkcjonalnego Miast Koła i Turku:Porozumienie_międzygminne_ws._ZIT.pdf
Trwają prace nad Strategią ZIT dla Kolsko-Tureckiego Obszaru Funkcjonalnego. Dokument ten będzie stanowił podstawę współpracy gmin obszaru funkcjonalnego i realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.
Od kwietnia 2022 r. Partnerstwo ZIT Kolsko-Tureckie jest beneficjentem projektu „Centrum Wsparcia Doradczego Plus”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Projekt realizowany jest wspólnie z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej z udziałem Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Wsparcie zakończy się opracowaniem strategii terytorialnej Partnerstwa oraz wskazaniem projektów kluczowych dla rozwoju obszaru Partnerstwa.
Członkowie Partnerstwa zdecydowali, o wyborze rodzaju strategii jaka będzie przygotowywana wraz z kolejnymi podejmowanymi działaniami. Uzgodniono, że będzie to strategia terytorialna. Strategia opracowana zostanie na lata 2022-2030, z perspektywą do 2050 r.
Pierwszym dokumentem jaki postał na potrzeby opracowania strategii był Raport Diagnostyczny opracowany w okresie od maja do października 2022 roku. Materiał zawiera podstawowe dane statystyczne, dane i opracowania gminne i powiatowe, badania społeczne i porusza wybrane, najważniejsze dla rozwoju obszaru Partnerstwa zagadnienia. Raport diagnostyczny opiera się także na analizach i danych zaczerpniętych z Monitora Rozwoju Lokalnego – narzędzia analiz Związku Miast Polskich. Pierwszym etapem prac nad przygotowaniem Raportu Diagnostycznego Partnerstwa ZIT Kolsko-Tureckie było zdefiniowanie elementów wskazujących na potencjały i bariery rozwojowe obszaru Partnerstwa.
Obecnie trwają prace nad przygotowaniem Strategii.
Dokumenty do pobrania:
Strategia Terytorialna ZIT Kolsko – Tureckie – w przygotowaniu
Raport Diagnostyczny Partnerstwa - Raport Diagnostyczny Partnerstwa.pdf
Struktura strategii ZIT Kolsko-Tureckiego OF - Struktura strategii ZIT Kolsko-Tureckiego OF.pdf
W dniu 26 stycznia 2023r. Zarząd Województwa Wielkopolskiego podjął uchwałę nr 6135/2023 w sprawie wyznaczenia zasięgu realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) dla obszaru funkcjonalnego Miast Koła i Turku w ramach Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Istotą zastosowania ZIT będzie wsparcie zintegrowanych projektów, mających znaczenie dla całego obszaru funkcjonalnego.
ZIT dla obszaru funkcjonalnego Miast Koła i Turku obejmuje obszar następujących gmin: Miasto Koło, gm. Koło, Miasto Turek, gm. Turek, Brudzew, Kościelec.
Dla wyodrębnionego obszaru w nowym rozdaniu środków unijnych została dedykowana koperta finansowa i wyliczona alokacja w wysokości 8 717 164,60 euro.
O środki te w nowej perspektywie finansowej będziemy mogli ubiegać się w ramach 7 wskazanych przez Zarząd Województwa celów szczegółowych tj.:
- Cel 1.2. - Czerpanie korzyści z cyfryzacji dla obywateli, przedsiębiorstw, organizacji badawczych i instytucji publicznych
(na projekty w ramach tego celu przeznaczono 1 280 159 euro z EFRR)
- Cel 2.4. - Wspieranie przystosowania się do zmiany klimatu i zapobiegania ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami, odporności, z uwzględnieniem podejścia ekosystemowego
(na projekty w ramach tego celu przeznaczono 2 065 944 euro z EFRR)
- Cel 2.8. - Wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej
(na projekty w ramach tego celu przeznaczono 4 325 000 euro z EFRR)
- Cel 4.4. - Wspieranie dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspieranie aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia
(na projekty w ramach tego celu przeznaczono 75 398 euro z EFS)
- Cel 4.6. - Wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie się dorosłych, w tym ułatwianie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami
(na projekty w ramach tego celu przeznaczono 630 416 euro z EFS)
- Cel 4.11. Zwiększanie równego i szybkiego dostępu do dobrej jakości, trwałych i przystępnych cenowo usług, w tym usług, które wspierają dostęp do mieszkań oraz opieki skoncentrowanej na osobie, w tym opieki zdrowotnej; modernizacja systemów ochrony socjalnej, w tym wspieranie dostępu do ochrony socjalnej, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i grup w niekorzystnej sytuacji; poprawa dostępności, w tym dla osób z niepełnosprawnościami, skuteczności i odporności systemów ochrony zdrowia i usług opieki długoterminowej
(na projekty w ramach tego celu przeznaczono 268 223 euro z EFS)
- Cel 4.12. Promowanie integracji społecznej osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, w tym osób najbardziej potrzebujących i dzieci
(na projekty w ramach tego celu przeznaczono 72 020 euro z EFS)
Możliwość ubiegania się o dedykowane środki w ramach przyznanej koperty uwarunkowane zostało jednakże następującymi warunkami:
1) Konieczność zawarcia zinstytucjonalizowanej współpracy pomiędzy wszystkimi sześcioma samorządami
2) Posiadanie dokumentu strategicznego określającego cele, kierunki rozwoju, zasady współpracy oraz najważniejsze przedsięwzięcia do realizacji wynikające z analizy barier i potencjałów rozwojowych – strategii ZIT.
Dokumenty do pobrania:
- Zasady realizacji instrumentów terytorialnych w perspektywie 2021-2027