English German Polish

Koncepcja skateparku

W odpowiedzi na opinie turkowian, komentujących informację o koncepcji skateparku, głos zabrali projektanci z Slo Concept Skateparks Design, którzy nie tylko projektują i budują skateparki, ale sami na nich jeżdżą.

Konsultacje projektu skateparku przeprowadzane były w formie mailowej. W tym celu Urząd Miejski w Turku utworzył e-mail, na który osoby zainteresowane podsyłały swoje opinie i pomysły.

Projektanci zauważają, że już od samego początku konsultacji pojawił się problem z potrzebami dwóch najbardziej zainteresowanych grup przyszłych użytkowników, tj. deskorolek i hulajnóg. Osoby jeżdżące na deskorolkach chciały, aby skatepark był bardziej w formie streetowych elementów, natomiast osoby jeżdżące na hulajnogach chciały skatepark w formie elementów fly. Zdecydowano o zaprojektowaniu koncepcji, która będzie mieścić w sobie potrzeby obu grup przyszłych użytkowników.

Powstała druga koncepcja składająca się z dwóch sekcji tj.:
-sekcja street
-sekcja fly

Zdaniem projektantów, którzy na co dzień są też użytkownikami skateparków, zarówno jedna, jak i druga sekcja jest w pełni funkcjonalna dla użytkowników skate, in-line, bmx, hulajnoga. Korzystanie z elementów jednej jak i drugiej sekcji jest już związane z preferencją, bądź upodobaniem osób jeżdżących. Znajdą się i tacy skateboardziści, którzy będą chcieli poskakać na jumpboxie, oraz hulajnogiści, którzy z chęcią pojeżdżą na poręczach czy grindboxach.

Cały obiekt został zaprojektowany zgodnie z międzynarodowymi normami projektowania skateparków, a wszystkie odległości jak i ich posadowienie względem siebie zostały przemyślane na zasadzie naczyń połączonych, co sprawia iż jest on dynamiczny i w pełni funkcjonalny – podkreślają projektanci obiektu. Zauważają też, że elementy drewniane mogą stać bezpośrednio obok elementów betonowych, gdyż nie ma takich przeciwwskazań. Na całym świecie projektuje się i buduje skateparki hybrydowe – zauważają projektanci Slo Concept Skateparks Design i dodają, że dobrym tego przykładem są jedne z najsławniejszych zawodów SLS, gdzie obiekty zawodnicze są budowane właśnie w takiej technologii.

Technologia drewniana indoor, która wymieniana jest w komentarzach internautów, różni się zasadniczo od technologii zewnętrznej drewnianej, która tak naprawdę jest w części technologią kompozytową, przez lata badaną, zmienianą i dostosowywaną do nowoczesnych materiałów. Powoduje to zwiększenie jej żywotności. Dodatkowo technologia drewniana zapobiega w większości przypadków kontuzjom, gdyż przy źle wylądowanym tricku element absorbuje upadek, co nie jest możliwe na elementach betonowych – podkreślają.

Projektanci odnieśli się do uwagi Pana Jakuba N., reprezentującego większą grupę skaterów. Ich zdaniem zaproponowane rozwiązania znalazły się w koncepcji poprawionej po konsultacjach:
-Grindboxy (murki) w dół po obu stronach platformy, które zostały dodatkowo połączone grindboxem prostym, co powoduje zwiększenie funkcjonalności elementu.
-poręcze obustronne, zastąpione jedną poręczą obustronną (taka sama funkcjonalność) z dodatkowym prostym odcinkiem umożliwiającym slidowanie/grindowanie przez całą długość platformy.
-Kickery z Gapem pomiędzy - platforma street zwęża się w kierunku jumpboxa, powodując tym samym powstanie elementu przelotowego czyli kicker to kicker, zabudowany został jednak dla zwiększenia bezpieczeństwa młodszych użytkowników.
-Grindbox prosty - stanowi część elementu Barcelona, jest wysunięty w kierunku platformy.
-Piramida została zastąpiona elementem Barcelona, na której rogach są dwie mini piramidy. Dodatkowo wzbogacona o betonowy curb, co zwiększa funkcjonalność elementu.
-Quarter pipe zaprojektowany kątowo, tak aby łamanie kierowało na dodatkowy element, którym jest Barcelona.
Dodatkowo koncepcja została wzbogacona o kątowy Bank ramp, który pełni tą samą funkcję co quarter pipe, ale jest ustawiony po przeciwnej stronie skateparku.

Zdaniem projektantów skateparku, wizualnie elementy przedstawione przez Pana Jakuba, być może nie są identyczne z elementami przedstawionymi w koncepcji, ale ich funkcjonalność jak i możliwości wykorzystania elementów z koncepcji są zgodne z przedstawionymi potrzebami. Estetyka elementów zaproponowanych przez młodzież różni się między elementami zaprojektowanymi w koncepcji, ale osoba jeżdżąca i znająca się na poruszaniu i korzystaniu ze skateparku na pewno dostrzeże pełnię koncepcji – podkreślają projektanci, będący użytkownikami skateparków.

Na koniec zauważają, że teren na którym powstanie skatepark w Turku jest dużo większy niż sama koncepcja, co pozwala na jego dalszą rozbudowę w przyszłości. Podkreślają też, że obiekt ma być zadowalający obie grupy zainteresowanych.

Kalendarz Wydarzeń

Lipiec 2021
P W Ś C Pt S N
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

Znajdź nas!

Kontakt:

Adres Urzędu Miejskiego w Turku:
ul. Kaliska 59, 62-700 Turek
tel. 63 289 61 00, sekretariat 63 289 61 01, fax: 63 289 61 11
e-mail: poczta@miastoturek.pl
Turecki Inkubator Przedsiębiorczości
tel. 63 222 38 81, e-mail: invest@miastoturek.pl