
O projekcie edukacyjnym, który umożliwił nam uczestnictwo w obradach Sejmu Dzieci i Młodzieży, dowiedziałyśmy się na lekcji wiedzy o społeczeństwie od naszej nauczycielki, pani Beaty Grzelki.
Po zapoznaniu się z tematem tegorocznej sesji zdecydowałyśmy się wziąć udział w konkursie. Uznałyśmy, że możliwość zasiadania w sejmowych ławach jest niepowtarzalną okazją i przygodą, którą będziemy pamiętać przez całe nasze życie. Do rozpoczęcia zmagań zachęciły nas również koleżanki, które miały okazję uczestniczyć w obradach rok wcześniej.
Pod koniec marca rozpoczęłyśmy pracę nad projektem. Z pomocą pani Grzelki udało nam się znaleźć lokalnego bohatera, turkowianina, Rocha Rupniewskiego. W międzyczasie odwiedziłyśmy również Urząd Miejski, gdzie znalazłyśmy informacje dotyczące dekomunizacji turkowskich ulic. Kolejnym etapem naszego projektu było zapoznanie się z życiorysem Rupniewskiego i przeprowadzenie krótkiej ankiety wśród mieszkańców Turku. Dzięki temu udało nam się określić, w jakim stopniu turkowianie znają tę postać.
Ostatnią częścią naszego przedsięwzięcia było zebranie wszystkich informacji o Rupniewskim w jedną całość i przedstawienie prezentacji multimedialnej - najpierw w naszej szkole, tj. Gimnazjum nr 1, a następnie w Muzeum Miasta Turku. Po zakończeniu prac nad projektem rozpoczęło się nerwowe oczekiwanie na wyniki, które poznałyśmy 28 kwietnia. Zarówno nasz projekt, jak i kolegów z klasy: Michała Mądrachowskiego i Piotra Kubiaka, którzy pracowali nad postacią księdza Michała Orzechowskiego, zostały ocenione pozytywnie.
31 maja wszyscy czworo wyjechaliśmy do Warszawy. W pierwszym dniu naszego pobytu zwiedzaliśmy Warszawę z przewodniczką z Instytutu Pamięci Narodowej. Dla wszystkich młodych posłów była to niezapomniana lekcja historii. Po zakończeniu zwiedzania udaliśmy się do hotelu, gdzie poznaliśmy kilka osób, z którymi szybko się zaprzyjaźniliśmy.
1 czerwca od samego rana mogliśmy zwiedzać Sejm. W sali kolumnowej rozstawione były stoiska różnych klubów partyjnych, przy których każdy mógł znaleźć ciekawe gadżety. Około godziny 10 udaliśmy się do sali plenarnej, gdzie zajęliśmy miejsca i czekaliśmy na rozpoczęcie obrad. Po otworzeniu posiedzenia przez marszałka Sejmu, głos zabrała wiceminister edukacji narodowej, pani Marzena Machałek, a także Rzecznik Praw Dziecka, pan Marek Michalak. Następnie rozpoczęła się kolejna część obrad, czyli dyskusja nad uchwałą przygotowaną przez posłów zasiadających w komisji sejmowej. Zebrani w różny sposób interpretowali temat tegorocznej sesji „Przestrzeń publiczna jako miejsce wolne od symboli propagujących systemy totalitarne. Lokalni bohaterowie w przestrzeni publicznej" oraz słowo „wolność". Niektóre wypowiedzi i zachowania młodych posłów szokowały, niektóre wręcz bawiły, a inne skłaniały do refleksji. Byłyśmy niemiło zaskoczone postawą jednego z przemawiających, który postanowił podrzeć flagę Unii Europejskiej, wykazując w ten sposób kompletny brak szacunku dla tej wspólnoty.
Pod koniec posiedzenia głosowałyśmy nad poprawkami do uchwały, która w ostatecznej wersji została przyjęta przez Sejm większością głosów. Po zakończeniu obrad zmęczone, ale szczęśliwe wróciłyśmy do naszych domów. Sejm Dzieci i Młodzieży był dla nas pouczającą i niecodzienną lekcją.
Martyna Nawrocka
Weronika Janiak
{joomplucat:1995 limit=5|columns=5}